Er foreningen gået op i limningen?

Der er intet sted som et bestyrelsesmøde, hvor følelser og holdninger kan få frit spil. Enten fordi man har meldt sig ind i bestyrelsen på baggrund af nogle ønsker og passioner eller fordi man er født ind i foreningen og egentlig bare vil have mødet overstået. Hvad kan man gøre, når diskussionerne spidser til og konflikter opstår?

Hav øjet på bolden

Når konflikter opstår, er det vigtigt at holde fokus på sagen og ikke lade diskussionen eskalere til personlige angreb eller irrelevante emner. God kommunikation er nøglen. Undgå at hæve stemmen og hold samtalen konstruktiv. Hold jer til at finde en løsning indenfor de givne rammer og forsøg at se bort fra hinandens øvrige holdninger og forskelligheder. Et godt tip er at anvende en facilitator, der kan styre mødet og sikre, at alle kommer til orde på en respektfuld måde.

Få en mægler

I en forening, som bestyrelsen og medlemmerne er født ind i, som fx en ejerforening, kan en uafhængig mægler være en god investering. En mægler kan hjælpe med at styre samtalen og sikre, at alle parter bliver hørt og forstået. Dette kan især være nyttigt i situationer, hvor konflikterne er dybt personlige eller historisk betingede eller ifm. økonomiske eller kontraktuelle emner.

Ta’ en pause

Hvis diskussionen bliver ubehagelig, og man ikke kan se en løsning eller finde et kompromis, kan det være en god idé at afbryde mødet i 5-10 minutter og få lidt frisk luft hver for sig. En simpel sætning som ”Jeg tror ikke, at vi kommer videre lige nu i forhold til dette punkt, så jeg foreslår, at vi lige går hver til sit og trækker lidt frisk luft og går videre med dette punkt – eller evt. næste punkt – om 10 minutter.” kan gøre underværker. Pauser kan give tid til refleksion og mindske spændingerne i gruppen.

Før demokratisk proces

Gå demokratiets vej og stem om det. Dette kan være en fair vej at gå, når det drejer sig om emner, som man skal finde en løsning på nu og her. Vær dog opmærksom på, at denne løsning ikke er fair i alle henseender – det kommer an på emnet. Stem fx ikke om det, hvis beslutningen kan gå egenhændigt udover et enkelt individ i bestyrelsen eller hvis det kan risikere at skabe varigt splid i foreningen.

Luk punktet

Hvis enighed ikke kan opnås, er det nogle gange bedst at afslutte diskussionen og gå videre til næste punkt på dagsordenen. Det er okay at anerkende, at man ikke kan blive enige lige nu. Hvis punktet er kritisk og kræver en løsning, kan man sætte en deadline for beslutningen og overveje at søge hjælp udefra, enten fra en ekspert eller en ekstern rådgiver, der kan bidrage med et friskt perspektiv.

Indkald til ekstraordinær generalforsamling

Hvis konflikten er så stor, at den ikke kan løses internt, kan det være nødvendigt at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling. Ved at inddrage flere medlemmer i beslutningsprocessen kan bestyrelsen få bredere input og dermed finde en løsning, der er acceptabel for flertallet. Dette kan også øge gennemsigtigheden og legitimiteten i beslutningsprocessen.

Afsluttende råd

Konflikter i bestyrelsesmøder er uundgåelige, men de behøver ikke at splitte bestyrelsen ad. Ved at anvende konstruktive kommunikationsstrategier, tage pauser, inddrage mæglere, og om nødvendigt, søge bredere medlemsinddragelse, kan man navigere gennem konflikterne på en måde, der styrker bestyrelsen og foreningen som helhed. Husk, at forskelligheder i holdninger og synspunkter ofte kan føre til bedre beslutninger, hvis de håndteres korrekt.



Læs flere artikler

Automatisk kontingent + bestyrelsesportal

Opret foreningens medlemmer og lad kontingenter køre helt automatisk. Bestyrelsens arbejde kan nu samles i bestyrelsesportalen – møder, dagsordener, opgaver, filer og meget mere.

Prøv det gratis nu